تونل مترو
عبور تی بی ام خط ۳ مترو از زیرخط ۲!
قابل توجه دوستانی که ترم پیش ماشین آلات داشتن
دستگاه حفار اتوماتیک خط 3 متروی تهران در حالی از بامداد فردا (پنجشنبه) از زیر تونل خط 2 واقع در چهارراه سپه عبور میکند که مسافرگیری در این خط متوقف نخواهد شد و تمهیدات فنی برای عبور ایمن این دستگاه پیشبینی شده است اما قطارهای مترو در خط 2 در زمان عبور از روی تونلی که TBM حفاری میکند، با سرعت 10 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند.
برای جلوگیری از احتمال خطر و وقوع مشکلاتی نظیر ریزش تونل یا فرو نشست زمین خاک محدوده چهارراه سپه (تقاطع ولیعصر امام خمینی) تحکیم شده است،
حدود هفت کیلومتر از بخش جنوبی خط 3 توسط یک دستگاه TBM آلمانی حفاری میشود و این عملیات از سال 88 از میدان زمزم آغاز شده و پس از عبور از زیر میدان راهآهن، مولوی و منیریه، هماکنون در فاصله 10 متری جنوب خیابان امام خمینی متوقف شده است.
تاکنون شش کیلومتر از حفاری و قطعهگذاری این بخش از تونل خط 3 مترو انجام شده و یک کیلومتر آن باقی مانده است و عملیات اجرایی عبور از زیر خط 2، از 7 صبح فردا آغاز میشود و پس از طی مسیر هفت متری، در ابتدای تونل خط 2 توقف میکند. سپس ادامه عملیات پس از اتمام مسافرگیری خط 2 در ساعت 24 آغاز خواهد شد و TBM در ساعات شب از زیر تونل خط 2 عبور میکند.
مطالعات مربوط به عبور این تونل از زیر خط 2 از سه سال قبل آغاز شده است و وضعیت خاک زیر تونل خط 2 شناسایی شده و هیچ حفرهای در آن وجود ندارد، ضمن اینکه در برخی نقاط از بتن پرکننده استفاده شده و فشار دستگاه TBM نیز کنترل شده است..
یک کیلومتر از حفاری توسط دستگاه TBM در خط 3 باقی مانده است، که پس از عبور از این منطقه بحرانی تا رسیدن به شفت خروجی، هیچ مانعی وجود ندارد و تا پایان سال TBM از زیر زمین خارج میشود.
- ۹۱/۱۱/۱۱